Umíte správně číst potravinové etikety?

Ať už jste zahájili boj s kily navíc, nebo jste se prostě rozhodli, že se dáte na zdravý životní styl, určitě jste došli do bodu, kdy váš nákup trval o něco déle.

Protože jste začali číst etikety na potravinách, uvádějící výživové hodnoty. Umíte je číst správně?

BIO, FIT, OVOCNÉ, NÍKZKOTUČNÉ, LIGHT – kdy názvy zavádějí?

Pokud jste se rozhodli věnovat kupované stravě zvýšenou pozornost, měla by se zaměřit především na zadní stranu etikety. Díky marketingovým nástrojům jsme totiž náchylní kupovat věci podle obalu. Nezapomeňte však, že ani nejkrásnější obal nezaručuje, že to, co v něm najdete, je opravdu zdravé.

Další věc, kterou byste měli při nákupu potravin ignorovat jsou například velké slibné nápisy, které mají za úkol zachytit vaši pozornost. Ne všechna slova, které si podvědomě spojujeme se zdravou stravou, opravdu označují zdravý prospěšný produkt.

  • Produkty s označením LIGHT mohou mít sice nižší obsah tuků nebo kalorií, ale za to zvýšený obsah cukrů.
  • Ovoce je samozřejmě zdravé, ale neplatí to o všem, co je označeno jako OVOCNÉ. Ovocnou příchuť najdete totiž všude – od jogurtů až po džusy, ale často je za tímto pojmenováním ukrytá jen voňavá potravinová esence a cukr navíc.
  • Nápis FIT nás při snaze stravovat se zdravěji mnohokrát láká ke koupi. Pod označením FIT však najdete i cereálie, tyčinky a jiné potraviny s množstvím přidaného cukru.

Etiketa na druhé straně produktu vám řekne o složení vždy mnohem více, než lákavé nápisy na obalu.

Množství na porci vs. množství na počet gramů

Pokud jste se také nedali zlákat vábným označením na obalu výrobku, pozornost zbystřete u tabulky nutričních hodnot. Splést se můžete například tehdy, má-li celý výrobek 320 g, ale hodnoty jsou uváděny na 100 g. Někdy se také setkáváme s případy, kdy jsou nutriční hodnoty uváděné ve tvaru množství g / porce. Výrobek však může obsahovat více porcí, takže pokud ho zkonzumujete celý, automaticky se zvýší i počet přijatých kalorií.

Kouzelná formulka: sacharidy – z toho cukry

Není cukr jako cukr. Sacharidy naše tělo na správné fungování jednoduše potřebuje. Zdravé sacharidy najdete v zelenině a ovoci. Označení SACHARIDY na obalu výrobků zahrnuje všechny komplexní sacharidy, které se v něm nacházejí, tzn. vlákninu, škrob i celulózu. Tyto sacharidy uvolňují energii postupně, proto jsou pro vás určitě vhodnější. Naopak, pod pojmem CUKRY najdeme jednoduché sacharidy, z nichž sice získáme energii velmi rychle, ale také o ni i rychle přijdeme. Pod tímto pojmem najdete fruktózu, glukózu či sacharózu.

Jak se rychle zorientovat?

Při čtení hodnot si můžete pomoci následující tabulkou.

Hodnota na 100 g 

Zdravé Jezte v menším množství Vyhněte se, jezte výjimečně
Cukry 5 g a méně  5 - 15 g 15 g a více 
Tuky 3 g a méně 3 - 20 g   20 g a více 
NMK 1,5 g a méně  1,5 - 5 g 5 g a více 
 Sůl 0,3 g a méně  0,3 - 1,5 g 1,5 g a více 

 

Kolik opravdu potřebujeme?

Přesné množství bílkovin, tuků či sacharidů, které byste měli denně přijmout nikde nenajdete. Je to pro to, že tyto hodnoty závisí na mnoha faktorech jako je věk, pohlaví a zejména hmotnost. Pro základní orientaci vám však postačí i následující údaje.

  • Bílkoviny 0,8 - 2,0 g / 1 kg hmotnosti / den
  • Sacharidy 2,0 - 7,0 g / 1 kg hmotnosti / den
  • Tuky 0,8 - 1,2 g / 1 kg hmotnosti / den
  • Vláknina 0,35 - 0,55 g / 1 kg hmotnosti / den

feelbetter

Dita Kissová

Feel Better s.r.o.
Houbalova 6b, 628 00 Brno

IČ: 03814289
DIČ: CZ03814289

Zapsaná v obchodním rejstříku vedeném u Krajského soudu v Brně, oddíl C, vložka 86918

+420 604 201 877
dita.kissova@feelbetter.cz
mdieta.feelbetter.cz

Otevírací doba:
po-pá: 09:00 - 17:00
so-ne: dle objednání